tirsdag den 5. februar 2013

Friske hjemmedyrkede spirer

Spirer er fulde af sunde vitaminer, mineraler, enzymer, antioxidanter, aminosyrer, fibre, livskraft og klorofyl. Dette kan jeg jo ikke modstå, så jeg har investeret i en spiredrivbakke, hvor jeg kan dyrke mine egne spirer hjemme i køkkenet.

Jeg købte denne enkle spirebakke fra Bergs Bio Salad til 69,- hos
Yolo. Dertil købte jeg mungbønner, men der kan bruges mange andre sorter frø, bønner, kerner og linser, bl.a.grønne linser, solsikkekerner og lucerne.





Spirer er:
  • Billig frisk grøn mad
  • Nemme at dyrke: Tilføjes kun vand 2 x dagligt - intet andet
  • Kaloriefattige og fulde af fibre
  • Er gode for fordøjelsen pga deres høje indhold af fibre og vand
  • Lækre som top på pizza, wokretter, salater eller i sandwich mv. 

Her giver spirerne et ekstra pift til blomkålspizzaen,
og i dag smed jeg en stor håndfuld i maxi-burgeren



På disse 2 billeder kan man se udviklingen fra dag til dag.
På det venstre billede er mungbønnespirerne 1 døgn gamle, og på det højre er de 2 døgn. Jeg høstede disse spirer efter døgn 3 - lige før de for alvor satte blade.

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar